Allting har en början.

Det var en norsk komiker som öppnade mina ögon. Och smaklökar. Jag var på TV-festival i Montreux och där var också Lars Mjøen – en av männen bakom det galna barnprogrammet ”Bröderna Dal”, en serie som även föräldrar glatt tittade på in the eighties. 

Jag och Tom Berby på VG tog med oss trion upp till den anrika restaurangen Le Relais längs linbanan uppe i bergen. Vi hann knappt sätta oss innan Lars slet åt sig en vinmeny och började gå igenom den digra listan. Han berättade om sin vinkällare hemma i Oslo och innan någon riktigt hunnit hämta andan ropade han åt sig kyparen och beställde in en Chateau Margaux från 1972. Minns inte vad den kostade, men märkte på den bleke kyparens nervösa bugning att han inte var van vid så exklusiva vinval. Tom såg min tomma blick och la en lugnande hand på min arm. VG skulle ta vinet om min tidning betalade maten.

Det tog en stund innan kyparen med fuktig panna var tillbaka med flaskan. Den var täckt av fuktigt damm och etiketten hade börjat flagna lite i kanterna. Kyparen torkade av flaskan och la dyrgripen i en dekanteringsvagga. Han tog evigheter på sig att långsamt föra över det mogna rödvinet till en karaff, men till slut satt jag där med ett glas framför näsan. Vad kan man säga? Detta var något helt annat än Spanskt Lantvin, Parador och Estremadura. Komplext, spännande, fantastiskt i djup och välbalanserad rikedom. Första klunken lyfte mig en meter. En närmast religiös upplevelse. Och vänta…det kommer mer.

Lars fingrade på den tomma flaskan och skrapade lite på den flagnade etiketten. ”Men det här är ju en 73:a”, utbrast han irriterat. Kyparen tillkallades och gick nästan ner på knä av skam. Han hade tårar i ögonen när han desperat sa ”Men vi har en Cheval Blanc från 1972 – ni kan få den för halva priset!”. Visst sa vi. Det vill sägas VG:s ekonomiavdelning. Så det blev en Grand Cru från St Emilion också den där eftermiddagen.

Kunde inte ha börjat bättre, det där vinintresset.

 

Kommentera

