Att dricka vin utan att först dra ur korken.

IMG_0745Okej, jag är en sucker för ny fräck teknik, ett hjälplöst pryloffer, har skrämmande lätt att torska på nya piffiga innovationer. Men när det gäller fysikern, mekanikern och medicinteknikern Greg Lambrechts uppfinning Coravin handlade det mer om ett smart hjälpmedel för resten av mitt vindrickande liv än om nyhetens kickar.

För dig som inte hört talas om produkten ska jag kanske ge en liten snabbeskrivning:

  • Du sätter en slick mackapär med en klämma runt flaskhalsen.
  • Du placerar den tunna nålen mot flasköppningen och pressar ner den genom metall och kork.
  • Du riktar avtappningskranen över provningsglaset och matar fram så mycket eller så lite vin du vill ha.

Nej, nej, vinet som är kvar i flaskan oxideras inte – eftersom förslutningen är intakt. Varje centiliter vin som pumpas ut ersätts med argongas från en kapsel och det minimala hålet som nålen gör ”sväller korken igen” så fort den dras ut.

Vad ska då detta vara bra för?

Jo, jag kan testa vin som ligger på lagring för att se vilken utveckling det har. Jag kan jämföra årgångar och viner på samma druva. Jag kan testa ett vin med en maträtt inför en middag. Och jag kan göra en liten spontan vinprovning med en kompis – UTAN att behöva stå där med överblivet vin i trekvartsfulla flaskor, som snabbt spolieras av oxidationen.

En makalös manick helt enkelt.

Kolla den här länken så förstår du kanske bättre:

 

Fräckt, va?

(Och jag är inte sponsrad. Tyvärr.)

 

Kommentera

