Vin och film är lika bra som popcorn och film.

IMG_0128

Hittade en lätt dammig Chateau Montelena 2010 som jag sparat till en sån här mörk och ensam lördagseftermiddag. Snabbt in i kylen och så beställde jag naturligtvis ”Bottle Shock” på en betalkanal. 29 spänn kunde det väl ändå vara värt att se den lätt disneyfierade versionen av ”The Judgement of Paris” 1976 i sällskap med en 14-gradig Chardonnay.

För den som mot förmodan missat både filmen och den historiska förlagan var det ungefär så här: Den parisbaserade britten och vinhandlaren Steven Spurrier upptäckte att kaliforniska viner kanske inte var så odrickbara trots allt – så han anordna ett blindtest med betygsättning där franska konnässörer och branschgiganter fick smaka fransk prestige och fynd från Napa.

Alan Rickman spelar Spurrier i filmen och verklighetens upplaga har inte mycket till övers för det manuset. Och den buckliga och halvtöntiga skildringen av Montelenas far och son, Jim och Bo Barrett, kan väl knappast ha gjort förlagorna speciellt smickrade. Men det är småcharmigt, finns massor av vingårdsporr i motljus (jag menar frodiga rankor, böljande kullar och räta rader – inget annat) och det alltid en fröjd att se franska nationalsnobbar få lång näsa.

images-1

Den historiska koncentrationen på Chateau Montelena när det gäller ”domen” 1976 har dock alltid förbryllat mig lite. Det gick ju faktiskt lika bra för Napa-kollegorna Chalone och Stag’s Leap. De måste haft sämre PR-byrå.

Och vinet då? Ja, när Doobie Brothers tonat ut under eftertexterna kunde jag sammanfatta mina intryck med ord som päron, citrus, honung och en perfekt avvägd – det vill säga diskret – fatarom. Elegant med bra syra. En hummer hade suttit perfekt som ackompanjemang. Men DET hittade jag ingen.

Ser att beställningssortimentet har årgång 2011. Kan nog bli att jag surfar in där och klickar. Men filmen har jag nog sett för sista gången…

2 thoughts on “Vin och film är lika bra som popcorn och film.

  1. Härligt! En blogg som jag faktiskt kan tänka mig att följa. Vilken är 2015 års vinupplevelse för dig? Min är utan tvekan Chassagne-Montrachet 2008 – prova om du någon gång får möjlighet 👍🏻

    Gilla

    1. Hej Christina! Låter jävligt gôtt för att tala med Miriam B. Jag borde ha fått vara med. Och själv? Hmmm…min stora vita religiösa är nog ändå Aliot 2010 från Chene Bleu i Vaucluse. Gudadryck från södra Rhone. Gjorde min sommar vill jag minnas.

      Gilla

Kommentera

