Julgrisen kan lika gärna vara julgrigion!

 

 

Pinot_Grigio_prior_to_harvest,_vintage_2012Skrattade lite onödigt högt när en bekant tackade nej till en Pinot Gris med orden: ”Jag gillar inte Pinot Grigio – jag tar hellre en Pinot Gris.”

Hen rodnade lätt när jag förnumstigt upplyste om att det faktiskt är franska och italienska för samma druva, en och samma Pinot Noir-klon på olika modersmål.

Men sen tänkte jag efter lite och kände att…hmmm…det fanns faktiskt en viss logik i min väns tydliga smakpreferens. Har man druckit en massproducerad Grigio från norra Italien och därefter springer på en kärleksfull kvalitets-Gris från Alsace så är det onekligen två sidor av samma druva.

Det var när USA plötsligt blev torsk på Grigio som flodvågen av meningslösa och industriella produkter på druvan från norra Italien uppstod. När exporten över Atlanten var uppe i 600 000 flaskor om året var det inte så noga med innehållet. Många i snabbköpen runtom i västvärlden hittade ett mer intetsägande alternativ till – exempelvis – Sauvignan Blanc.

Men en tydlig skärpning har skett. Lägg på några tior och sök på Trentino-Alto Adige i Sydtyrolen så hittar du riktigt bra alternativ, med hög frisk syra och fruktig smak av päron, citrus och honungsmelon.

Hofstätter 2013 finns i beställningssortimentet (81319) och är en av mina favoriter.

Hofstatter_Grigio_13.jpg

Oregon är en annan plats på jorden där man vet hur man odlar och vinifierar Pinot Gris.

Härifrån väljer jag mer än gärna en Ponzi Willamette Valley (74876) när jag tränger en variant med mycket frukt, men med mer krispig ståltank och utan malolaktisk jäsning (så att äppelsyran aldrig hinner förvandlas till mjölksyra). Upptäckte Ponzi i Florida för ett år sen älskar mineralerna, fräschören och den lilla diskreta vaniljtonen.

4816320911_b3db2c938e_b.jpg

Men vill man ha Pinot Gris i en tredje uppenbarelse ska man leta i Alsace. Trimbach Pinot Gris Reserve Personelle 2011 (99683) är perfekt till rökt lax och rätter med asiatisk touch (eller varför inte gåslever!) med sin friska elegant balanserade syra och fylliga rondör av exotisk frukt, mogna päron och nötig smörkola.

trimbach_pinot_gris_reserve_lab_lg.jpg

Så i valet mellan en och samma druva tar jag båda två. Från minst tre länder. Pinot-grått är kanske inte det nya svarta, men betydligt bättre än sitt skamfilade rykte.

 

2 reaktioner på ”Julgrisen kan lika gärna vara julgrigion!

  1. Pinot gris (från Alsace) och Grigio från Italien är 2 helt olika viner även om det är samma druva. Skulle bli grymt besviken om jag fick en en Grigio när jag förväntade mig en gris med härlig restsötma och mineralitet. Spana in Clos Windsbuhl 2008. (99711)

    Gilla

    1. Yes box, det var det jag ville ha sagt. Samma druva – olika sätt att tackla den. Och att Oregon ofta visar upp ett tredje sätt att anrätta grisen. Lovar att spana in Windsbul-åttan!

      Gilla

Kommentera

