Nu kommer hönsvinet!

poule-de-pic_cutout-197x800Älskar Languedoc lika mycket som jag saknat Piquepol – druvan som hönsen gillade att picka på så mycket att det fick bli namnet på en typiskt languedocsk (?) vintyp. Det är ingen statusdryck, men en torr och frisk upplevelse med mycket citrus och medelhavsmineraler som ska serveras ung och sval.

Har druckit det till ostron i Gruissan, men haft kraftiga problem att hitta Piquepol på Systemet. Men nu har Göteborgs Vinhus lanserat Poul de Pic (70591), 149 kr, på BS. Fick just ett mejl om det och min beställning låg inne två minuter senare.

Vinproducenten Domaine La Grangette odlar varsamt på ganska begränsade arealer mellan havsbassängen Thau och min favoritstad Pezenas och jag hoppade till lite första gången jag fick höra att man även gör rött vin på Piquepol. Och glädjande nog finns även den varianten – Cokorico (73300) – att beställa. Säkert väldigt lätt och somrigt, snudd på rosé. Men det får bli en sån också (157 kr).

Är nyfiken. Och ska sippa på den när jag kollar husannonser i de där södra krokarna…

Kommentera

