Min middag med Alain.

IMG_0179.jpg

Ja, herregud. Vi strömmade in i den uppdukade Famille-matsalen på Falkenbergs Strandbad och på den allmänna frågan ”är det nån som kan franska” sträckte jag överraskande upp min hand och sa ”un peu”. Och sen placerades Alain Brumont vid min sida, vilket ledde till en givande men ibland lätt förvirrad diskussion mellan mig och Tannat-druvan och Madiran-vinernas rockstjärna.

Strandbadens Niklas Cramer och resten av köket hade lagt ner mycket energi och fantasi på att kombinera avsmakningsrätterna med Brumonts utvalda viner. Vinmakaren var speciellt nöjd med den gravade och lättrökta oxfilén och den rostade jordärtskockan till Chateau Montus Cuvée Prestige 2011. Och valet av grillad entrecôte med oxsvans och kålvariation till hans prestigevin La Tyre 2001.

IMG_4534 (1).jpg

Än en gång slogs jag av vilken lagringspotential Brumonts viner har. Ta bara den där 01:an från den höglänta La Tyre-arealen i västläge, där stockarnas 15-18 klasar trimmas ner till 5 bara för att få maximal utdelning i rik smakkoncentration. Den når inte sin fulla potential förrän om 15-20 år och när jag frågar hur länge den kan lagras rycker Alain nonchalant på axlarna och säger nåt och 50-100 år. ”Man ska ge bort en magnubutelj av det vinet till nyfödda och låta barnet och vinet åldras ihop” skrockar han. Halvt på skämt, halvt på allvar.

Här lite lösryckta korn av Brumonts liv, verksamhet och filosofi som jag fick under fem timmars ätande och skålande:

  • ”Polyfenolerna i Tannat-druvan gör mina viner till rena hälsodrycken. Det är vetenskapligt bevisat att ett glas om dagen motverkar cancer och hjärtbesvär.”
  • ”Min hemtrakt i Gascogne har allt när det gäller råvaror till köket. Förstklassiga höns- och grisraser, anklever, mild chili, tryffel, fårost…Och när mina 60 anställda och jag käkar lunch ihop har vi en tvåstjärnig kock som enbart använder ingredienser vi själva har på gården. Det är bara saltet som kommer utifrån!”
  • ”Jag använder mycket nya fat – men jag anlitar bara ett 20-tal tillverkare som bryr sig mer om vin än om trä. Det är inte eken som är huvudnumret utan smaken på vätskan som förvarats in barriquen.”
  • ”En ny tunna kostar runt 7000 svenska kronor, men den där investeringen är viktig för slutresultatet och det enda sättet att mjuka upp de rätt tuffa tanninerna.”
  • ”Dessutom lever faten vidare när de gjort sitt för mitt vin. De köps upp av Armagnac-producenter. Eller så bygger jag reden för hönsen. Eller också hänger jag skinkor i taket och låter upphettade fat ge smak åt dem under två månader. Har fått många priser för min jambon.”
  • ”Varje år arrangeras blindtester där mina viner tävlar mot internationella prestigeetiketter som Vega Sicilia, Opus One, Palmer, Stag’s Leap, Mouton Rothschild. Vinner nästan alltid. Kan låta lite stöddigt – men så är det.”
  • ”Terroir är allt. Besprutning dödar jorden. Jag låter den naturliga floran, svampar och maskar att jobba åt mig. Använder bara rent källvatten från mina egna skogsområden för bevattning.”
  • ”Chateau Montus var en totalt nedgången byggnad när jag köpte egendomen och jag började en lång och plågsam renovering. Se på mina händer! Gjorde det mesta själv innan jag fick hjälp av lokala hantverkare. Nu har jag huset för stora middagar, seminarier och övernattningar för kunder. Det är absolut inget hotell – men du är välkommen att bo där om du är i krokarna.”

Det där sista ska jag definitivt komma ihåg.

Dessutom ska jag komma ihåg att köpa en rejäl laddning av Chateau Bouscassé 2009 – i min mening Systembolagets godaste och mest prisvärda vin under 130 kronor.

 

Här är jag, en Montus-magnum och min bordskavaljer. En något bisarr frisyr på mig beror förmodligen på allt fransktalande.

IMG_4545.jpg

Kommentera

