Cristalen den fina som solen månd’ skina.

FR-march-06

Fick ett reklamutskick om att Cristal Brut 2007 nu är up-for-beställnings-grabs på Systembolaget. Om jag nu hade 1 599 kronor till över strax före lön.

Får nog hoppa den chansen. Tyvärr – för gudagott är det.

Blundar istället och drar mig till minnes när jag (tack vare vinskribenten och champagneriddaren Marie Oskarsson) fick dricka olika årgångar av Cristal och LR Brut Vintage under en femrätterslunch.

Hemma hos Louis Roederers VD och ägare Frédéric Rouzaud.

I hans tjusiga familjepalats på Rue de Savoye i Reims.

Ja, herregud.

Dessutom fick vi smaka på den nypressade ojästa gulddryck som skulle bli den kommande årgången av Cristal – ihop med husets legendariske vinmakare Jean-Baptiste Lecaillon. (Och så pratade vi naturligtvis med den sympatiske värden om kalabaliken kring hans uttalade tveksamhet till rika amerikanska rappares vana att nyrikt vaska Cristal, vilket ju medfört både bojkottkrav och rasistanklagelser från hiphop-USA).

imgresimagesJay-Z-TI-Diddy-Cristal

Slutsats: Jag har haft ett rikt, gynnat och bekvämt liv, vilket jag är mycket tacksam för. Men mycket lyxigare än den där lunchen i Reims har det nog aldrig varit. Vare sig förr eller senare…

Kommentera

