Sideways i Sonoma del 3.

 

image

Robert Young låter som en gammal hollywoodskådis. Men han är också mannen som gick från att odla katrinplommon till att bli först med att satsa på Cabernet Sauvignon i Alexander Valley. Han blev dessutom först med att stoltsera med en vingårdsspecifik etikett  – the single vinyard Robert Young Chardonnay.

Fyra barn driver nu verksamheten vidare efter patriarkens död (med stöd av vinmakaren Kevin Warren) och det handlar om ett vitmålat herresäte i New England-stil och en rätt begränsad men exklusiv vintillverkning, som vilar tryggt på ett frodande medlemsupplägg.

Chardonnay är det första som möter mig i ladans dunkel, men jag måste säga att den vänligt fruktiga och nötiga 2013 Alexander Valley Chardonnay är lite för överprisad för min smak (42 dollar inklusive skumbanan). Nej, för mig är det rött som är Robert Youngs styrka. Jag smakade en kommande Cabernet Franc direkt från tunna som kommer att bli kanon med tiden. Men mina färdiga favoriter är framför allt två. Till att börja med 2012 Merlot (toppad med lite Malbec och Petit Verdot). Det är en välbalanserad och generös portion mörka körsbär, mogna plommon och nyinköpt mockajacka. Dyr, men fantastisk från första doftpust till den sista avklingande eftersmaken.

image

 

Och sist men inte minst Bob’s Burnpile. Det handlar om en 100-procentigt fullmatad Cabernet Sauvignon från bergssluttningar i toppläge. Lågt skördeuttag, en begränsad upplaga och 26 månaders lagring på franska kvalitetsfat ger en prislapp runt 90 bucks. Men vilken gudadryck det är; mörk och murrig med muskulösa inslag av mogna sviskon, svarta vinbär, rostat bröd, torkade örter (salvia?) och läder. Lär väl aldrig få dricka Bobs majbrasa igen, men gömmer den i mitt hjärtas vinkyl!

image

 

 

Kommentera

