Därför hatar jag rosé.

giphy

Jodå. Så är det. Jag käftar mycket med vissa kamrater om detta metalliska missfoster till saft. De menar att jag bara koketterar.

”Äsch, nu är du bara fördomsfull och dum”, säger de.

”Visst är det väl gott med ett kallt glas rosé en ljum sommarkväll?”. Etc, etc.

Nej, det är det inte. Det stora problemet är att roséviner saknar den där sömlösa harmonin som bra viner har. Doft och smak hänger nästan aldrig ihop, de är lätt låghalta och djupt schizofrena

Och låt mig förklara varför:

Ett bra vin får sin karaktär av kontakten med druvskal och stjälkar. De flesta roséer har inte sett druvskal och stjälkar på vykort ens. De är resultatet av en tidig pressning av blå druvor vars huvuduppgift är att bli ett gott och koncentrerat rödvin. Det där rosa är en obehagligt restprodukt helt enkelt, med enklast tänkbara syra, som tappas på box eller butelj för att lura världens alla sommarromantiker i vita pikétröjor att de smuttar på något extra festligt.

Visst, det finns en del bra vitvinsproducenter som även gör rosé, ibland också med hyfsat resultat. Chêne Bleu i Vaucluse är mitt personliga exempel på att det finns grader i helvetet.

Men de uthärdliga rosévinerna är å andra sidan gravt överprisade och vill man ha sommarlätta viner kan man med fördel istället välja ett vitt för samma pris som är avsevärt bättre. Finns säkert ett tusental alternativ.

Och billiga roséviner ska vi inte tala om. De är en styggelse, ett rent slöseri med boxutrymme, möjligen tjänliga för utvärtes bruk.

Så. Då fick jag det sagt.

En reaktion på ”Därför hatar jag rosé.

Kommentera

