En mycket udda rugguggla.

0725 39Charles Smith är en främmande fågel i vinmakarvärlden – en oborstad, råbarkad, rockmyt på två jeansklädda ben som lika gärna halsar en flaska som han dekanterar den.

Och hans svartvita och skräniga etiketter, designade av Levi Strauss f d designchef Rikke Korff, sticker ut som långfingrar på Systemets USA-hyllor.

Man kan säga att den gamle turnéledaren (bland annat åt The Cardigans!) är en frisk fläkt bland oenologer, Hugo Boss-strikta affärsmän och traditionstyngda slottsägare i vinvärlden. Man kan också säga att han byggt ett effektivt och lönsamt varumärke runt sig själv och sin skräniga och lätt nihilistiska what-the-fuck-attityd.

Är lite kluven – både till Charlie och hans viner faktiskt. Kan bli lite trött på både rock’n’roll-estetiken det övertydliga amerikanska ursprunget i hans flaskor. Trots att han håller till i svala Washington State och dalarna Columbia och Walla Walla.

CharlesSmith-04

Samtidigt är hans tes – att det är skitlätt att göra bra viner dyrt, men skitsvårt att göra bra viner billigt – en sund inställning. Och när han gör viner för tjocka plånböcker, inte minst på favoritdruvan Syrah, kan han jäsa upp Robert Parker i 99-poängsbrygga.

Själv har jag druckit hans The Creator och en 2010 Hidden Syrah från sidofirman K Vintners med visst välbehag. Och från budgetvinerna här ovan finns ju den habila och mycket prisvärda rieslingen Kung Fu Girl.

Så why not.

Och när vinbranschen blir alltför seriös, sirlig och navelskådande kan man ju alltid plocka fram denna raka, enkla Charles Smith-slogan:

CharlesSmith-02

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s