När du vill luras med Sauvignon Blanc.

Vi har alla kära vänner som skyr Sauvignon Blanc som pesten. Ja, vi kanske till och med hör dit själva, lite till hens.

Jo, jag erkänner – är kluven. Gillar Sancerre skarpt, även lite fisförnäma exemplar från Graves, men kan ha lite svårt för när det blir för mycket katturin, isande metall och brännässlor på andra håll. Samtidigt vet jag hur gott det kan vara med SB när det aromerna är balanserade, när äpplen och krusbär har mer mogen rondör och det till och med anas lite fatframkallade nötter i mixen.

Så varför inte blindtesta en Sauvignon-skeptiker snett upp på läktaren?

Avslöja inte druvan men häll upp en skvätt Sauvignon Blanc från den lilla AOC:n Saint-Bris söder om Chablis – det enda område i Bourgogne där SB får odlas. Gärna från familjen Bersan. Och helst med några år på nacken.

Är närmast 100-procentigt övertygad om att ditt offer inte bara gissar fel utan även smackar förtjust och vill ha mer.

Det hände mig på Barsac häromkvällen. Nej, jag vägrar berätta vad jag gissade på. För skämmigt. Men jag var inte ensam om att trilla dit. Tack och lov.

IMG_0635

 

Kommentera

