Vintyckare som fastnat i svårt missbruk.

 

IMG_0915.jpgAllt Om Vins Nyhetsmagasin är en produkt jag som prenumerant får 4 gånger om året.

Det är en heltäckande redovisning av Systembolagets nyheter och beställningsbara produkter. Och provarpanel Hanzon, Larsson och Wåhlander är helt klart oftast att lita på.

Det är inte där skon klämmer.

Anledningen till att jag inte längre orkar plöja recensionerna är det slentrianmässiga och otroligt tröttande bruket av begreppet ”ursprungstypisk”. Nej, jag vet. Det är inte fel att skriva ursprungstypiskt, hustypiskt eller druvtypiskt om ett vin. Det är en högst korrekt bedömning av doft och smak. Men om man gör det närmare 100 gånger i drygt 200 minirecensioner – ja, då gränsar det till ett verbalt crackmissbruk.

Herregud, det finns andra sätt att uttrycka sig. Som omväxling. Försök vettja!

Och att en Chablis är ursprungstypisk behöver man knappast slösa tangentnedslag på. Det är bättre att spara sig tills man – mot förmodan – hittar ett vin från detta Bourgogne-distrik som skiljer sig från den förhärskande mallen. Som kors i taket är otypiskt.

Nej, orkar helt enkelt inte läsa Allt om Vin-gängets bedömningarna längre, fastnar bara irriterat på det där ständigt återkommande begreppsslitaget. Jag nöjer mig numera med att  bara snabbt titta på produktnamn, stjärnor och lagringspilar…

Vadå? Var jag orättvis nu?

Ja, vissa skulle nog säga att det är ursprungstypiskt för mig.

 

Kommentera

